Vertrouwenspersoon

MHC De Dommel wil natuurlijk een veilige vereniging zijn. Waar iedereen met plezier bezig is met hockeyen. Met het aanstellen van een vertrouwenspersoon doen we er met elkaar alles aan om zaken als pesten, conflicten en ruzie, discrimineren en seksuele intimidatie binnen onze vereniging te voorkomen.

Wanneer benader je de vertrouwenspersoon van MHC De Dommel?
Heb je vragen over de manier van omgaan met elkaar binnen je team? Of met andere leden van de club. En weet je zelf niet meer hoe je de situatie op moet lossen? Schakel dan de hulp in van een teamgenoot, coach of het bestuur. Wanneer je het gevoel hebt dat jezelf, andere personen of de club beschadigd worden door het ongewenste gedrag is het ook mogelijk de vertrouwenspersoon van MHC De Dommel in te schakelen. Die fungeert in eerste instantie als klankbord en helpt je zoeken naar een oplossing.

Voorbeelden onderwerpen waarvoor je terecht kan bij de vertrouwenspersoon:
  • pesten of gepest worden;
  • grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig;
  • een vermoeden van ‘grensoverschrijdend’ gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;
  • je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team;
  • je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is;
  • iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag;
Hoe vertrouwelijk is een vertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon stelt niemand op de hoogte van de gesprekken tussen jullie zonder dat jij daar van op de hoogte bent en toestemming voor geeft. Het is mogelijk om ook andere personen bij de vraag of het probleem te betrekken, maar dit gebeurt alleen als jullie dit vooraf hebben besproken.

De activiteiten van de vertrouwenspersoon vallen onder de verantwoording van het bestuur. Bij het afsluiten van het seizoen rapporteert de vertrouwenspersoon aan dit bestuur.  En geeft aan óf er meldingen zijn geweest. Van welke aard deze meldingen waren en hoe voortgang en afsluiting hebben plaatsgevonden.

Waar is de vertrouwenspersoon wel en niet voor?
In principe is de vertrouwenspersoon er voor incidenten, vermoedens van incidenten en vragen hier om heen, die tussen MHC De Dommel en één of meer leden plaatsvinden of hebben plaatsgevonden. Of waarbij er een relatie is tussen activiteiten binnen club en de betrokkene(n). De vertrouwenspersoon is er voor iedereen, van elke leeftijd binnen MHC De Dommel. Bij twijfel is het altijd goed om je vraag gewoon voor te leggen.

Hoe bereik ik de vertrouwenspersoon?
Je kunt de vertrouwenspersonen bereiken via [email protected]. Onze vertrouwenspersonen zijn Gerard en Suus Opheij.

Als er sprake is van seksuele intimidatie, dan kun je ook terecht bij het NOC*NSF meldpunt met eerste vragen, twijfels of om je verhaal te vertellen. Het NOC*NSF meldpunt is dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend en op feestdagen. Het nummer is 0900-2025590 (€ 0,10 per minuut).